(CAS)
Du velger selv hvem du vil samarbeide med, hva oppgaven består i og hvilket program (Inventor, Revit. Max, Photoshop, evt. AutoCAD) du/ dere vil bruke.
Oppgaven kan også omhandle noe helt annet studierelatert, som bidrar til å forbedre og utvikle studiet, f.eks. interview av potensielle arbeidsgivere, drift av studierelaterte sosiale nettsteder e.l.
Prosjektplan
Av Endre Aas og Ida Pettersen
Bakgrunn
Endre jobber med å overhale krokblokker for et større firma,
og vi tenkte det hadde vært spennende å animere denne prosessen.
Animasjonsfilmen vil også senere kunne brukes av hans firma, som reklame ut til
kunder.
Forutsetninger
-
Alt må først modelleres i inventor, for så å
kunne animere i 3ds max. Vi har kun 10 dager til rådighet, så tiden må
disponeres riktig, og oppgavene fordeles på en gunstig måte.
-
Vi har tegninger, men ikke alle målene, og
resten av delene må vi ta fra inventor biblioteket, og modifisere de så de
passer.
Mål
-
Å modellere krokblokken og et stativ.
-
Lage materialer, og logo slik at den blir mest
mulig naturtro.
-
Lage en animasjon som viser hele
overhalingsprosessen.
-
Rendere animasjonen med god nok kvalitet til at
den kan brukes av firmaet, som en reklamefilm.
Omfang og avgrensninger
Endre studerer fulltid og Ida studerer deltid, men for å
jobbe mest mulig effektivt i forhold til samarbeid og utførelse har vi valgt å
ta dette prosjektet på fulltid. Av erfaring kan det dukke opp uforutsette ting
som f eks sykdom, og vi setter derfor opp planen slik at vi skal jobbe på
dagtid i 10 dager. Skulle det dukke opp noen hinder, kan vi bruke
kvelder/helger i tillegg.
Andre prosjekter og aktiviteter som påvirker prosjektet
-
Ida har små barn hjemme, tre dager i uken, og
har derfor ikke mulighet til å gjøre så mye på dagtid disse dagene.
-
Vi har valgt å ta dette prosjektet alene, slik
at vi venter med å begynne på neste modul før dette er ferdig.
Programvare
Har blitt enige om å jobbe i Inventor og 3d studio max, da
dette passer best til oppgaven.
Oppgavebeskrivelse
overhalingen
animert i 3ds max. Bruker også max til å legge på materialer, og rendering.
Krokblokken består av mange små deler. Vi skal modellere:
·
Krok
·
Krokmutter
·
Travers
·
Wireskive
·
Stamme
·
Sideplate
·
Lodd
·
Pos.Ring
·
Spacerring
·
Pinneskrue
·
Topplate
·
Retainer
·
retainer
·
Avstandsstykke
·
Avstandsstykke
·
Avstandsstykke
·
Lager
·
Lager
·
Bolt
·
Bolt
·
Skive
·
Simmerring
·
Skruesikring
·
Cotterpin
·
Smørenippel
·
Låseblekk
·
Låsemutter
·
Stativ
Disse skal “plukkes” fra hverandre, overhales, for så å
settes sammen igjen i animasjonen.
Vi legger på materialer for å se forandringen fra
skittent/slitt, til ferdig overhalt.
Organisering
Vi har fordelt oppgavene oss imellom, men holder kontakt via
skype og mail, og tar avgjørelser fortløpende, og hjelper hverandre slik.
Vi har satt opp en plan ut ifra hvor langt vi er kommet i
studiet, så Endre har hovedfokus på Inventor og modelleringsbiten (fullført
CAM_m2), mens Ida jobber mest i 3ds max, med materialer og animering (fullført
CAV_m3).
Planlegging
Vi har ti dager til rådighet, og har satt opp en aktivitesplan på hvordan vi skal fordele arbeidet, samt tidsbruk. Vi begynner torsdag 18. april og leverer torsdag 2. mai.
Vi bruker denne aktivitetsplanen til å fylle ut faktisk tid
vi bruker, slik at vi holder oversikt over hvordan vi ligger an tidsmessig.
Lager til slutt et diagram over brukt tid, i forhold til
estimert tidsbruk.
Vedlegg
-
Aktivitetsplan med Gantt-skjema
Prosessen
Vi har fordelt oppgavene slik at Endre jobber mest i Inventor. Han fikk ansvaret for å lage selve krokblokken. Se mer på endreaas.blogspot.com |
Mens han modellerte krokblokken, laget jeg stativet som den skal stå i. |
Her er ferdig krokblokk og stativ satt sammen i 3ds max. |
Siden fordelingen ble litt ugunstig med tanke på at nesten all hans jobb er i begynnelsen og all min jobb er i slutten av disse to ukene, fikk jeg ansvar for å lage logo og materialer, samt stativet. |
Her er en prøverendering i Max med materialer. |
Animering
Det ble litt prøving og feiling med animasjonen, da jeg ikke følte jeg hadde stålkontroll på dette etter en leksjon. Brukte en del tid på å få animert materialet, men fant til slutt ut at en kunne bruke en falloff map. Denne var desverre ikke kompatibel med iray, så da måtte animasjonen renderes med mental ray.
Selve animasjonen går litt fort, men vi fant ut at den kunne være sånn, og så setter vi den til halv fart i movie maker når den skal brukes i filmen.
Se filmen her:
http://youtu.be/okJPJFbH6iA
Reklamefilm
Vi laget en liten reklamefilm, for å vise hva dette kan brukes til.
Se filmen her:Presentasjonsvideo
Og til slutt en presentasjon av hele prosjektet.Se filmen her:
http://youtu.be/5CWFOsfbLXU
Dette har vært et veldig lærerikt og spennende prosjekt, selv om det kanskje kunne vært litt lengre, og vi kunne fordypet oss enda mer. Har samarbeidet og disponert tiden godt, og fikk modellert, animert og vist frem slik vi hadde tenkt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar